Szukaj na tym blogu

RODZAJE SILNIKÓW STOSOWANYCH W POJAZDACH

Silnik prądu zmiennego (trójfazowy) AC

Najważniejszą zaletą stosowania silników prądu zmiennego jest ich względnie niewielka cena i stały moment obrotowy (co de facto pozwala zlikwidować skrzynię biegów).Wskutek możliwości bezpośredniego przyłożenia wału napędowego do kół pojazdu, silnik powinien się charakteryzować niską prędkością obrotową, rzędu 1500 obr/min - teoretycznie wartość ta pozwala na osiągnięcie przez pojazd prędkości około 170km/h, stosowanie więc szybszych silników mija się z celem, szczególnie iż wskazana jest praca silnika na szybkich obrotach, przy których silnik produkuje najmniej ciepla (najmniej się grzeje), a jego sprawność jest najwyższa.Stosowanie skrzyni biegów umożliwia precyzyjne sterowanie momentem obrotowym przenoszonym na koła pojazdu. Skrzynia biegów powinna się jednak przydawać w sytuacjach wymagających wysokich mocy na kołach, jak jazda z obciążeniem, w trudnym terenie czy pod górę.
Sterowanie w silniku AC
Sterowanie stanowi najsłabszy, a zarazem nadroższy punkt konstrukcji auta opartego na silniku AC. Do najefektywniejszej pracy silnika wymagany jest falownik wektorowy, zamieniający napięcie stałe na zmienne 3-fazowe (do jakości falownika zależy końcowa sprawność silnika). Falownik powinien mieć moc o około 30% większą od samego silnika.
Samo sterowanie falownikiem odbywa się poprzez potencjometr i jest on sprzęgniety z pedałem gazu.
Odzysk energii przy silniku AC
Odzysk energii z pojazdu jest szczątkowy, ale może być bardziej efektywny niż w standardowym pojeździe spalinowym. W tradycyjnym napędzie, silnik spalinowy wydatkuje moc na obroty alternatora.W samochodzie zasilanym silnikiem AC, energia może być odzyskiwana przez alternator (lub zespół alternatorów) w momencie hamowania lub jazdy "luzem". Warto podkreślić, iż wskutek względnie dużych oporów obrotowych alternatora (lub zespołu alternatorów), pojazd będzie znacznie szybciej wyhamowywany, niż przy użyciu samych hamulców.Co może powodować dalsze oszczędności w eksploatacji pojazdu ( wydłużenie wymiany tarcz i klocków hamulcowych).

Silnik prądu stałego DC

Zaletą stosowania silników prądu stałego jest znacznie prostszy układ sterujący silnikiem, a także samoczynne działanie silnika jako prądnica przy hamowaniu lub jeździe "na luzie" (oczywiście przy wyłączonym silniku i -odwrotnie jak w samochodach spalinowych- wrzuconym biegu).Elementy cierne silników DC podlegają okresowej wymianie w wyniku zużycia , mam tu na myśli szczotki. Stosowanie skrzyni biegów umożliwia precyzyjne sterowanie momentem obrotowym przenoszonym na koła pojazdu. W odróżnieniu od silników AC, silniki DC posiadają moment obrotowy zależny od obrotów. Dla wysokich obrotów moment obrotowy silnika spada, dlatego skrzynia biegów wydaje się być niezbędna (wyjątkiem są sytuacje, gdy silnik DC jest silnikiem wolnoobrotowym)

Sterowanie
Sterowaniem obrotów zajmuje się regulator - rodzaj zwykłego potencjometru z odpowiednimi układami zabezpieczającymi i kontrolującymi parametry prądu (zabezpiecza silnik m.in. przed zbyt dużym skokiem napiecia). Regulator może być bezpośrednio sprzeżony z pedałem gazu.
Odzysk energii
W przypadku pojazdów opartych o silniki DC- wyłączony silnik działa jak prądnica. Po odjęciu nogi z pedału gazu  zaczyna ładować akumulatory.



To który tak naprawdę silnik jest lepszy zależy głównie od  możliwości i celu budowy takiego pojazdu .Dane te mogą pomóc osobą które myślą o własnej instalacji w pojeździe  Zasilanie silnika DC jest znacznie prostsze do AC. Kusić może również mało skomplikowany system odzyskiwania energii.

1 komentarz:

  1. Jeśli masz zaoszczędzić, to czemu nie warto? Moim zdaniem nie ma niczego lepszego od dobrze wydanych pieniędzy. Zaoszczędzisz, kiedy kupisz lepszy samochód, bo nie będzie wracał na warsztat co 5 minut... Poczytaj sobie o kredytach, warto. Ja wziąłem swó dzięki stronie Credy24.pl - nie żałuję.

    OdpowiedzUsuń